20. jun. 2025

Nye regler for medarbejdermøder i folkekirken

Efter overenskomstforhandlingerne i 2024 er der indgået en ny aftale om medarbejdermøder i folkekirken. Målet er at styrke samarbejdet på tværs af arbejdspladsen og sikre åben dialog om det, der har betydning for din hverdag.

Faglig
Billede til nyheden Nye regler for medarbejdermøder i folkekirken
Medarbejdermøder er din mulighed for at blive hørt og bringe viden om dine arbejdsforhold på bordet. Foto: Shutterstock

Aftalen betyder, at reglerne for medarbejdermøder er blevet opdateret. Her får du et overblik over, hvad du skal vide.

Formål og anvendelsesområde

Aftalen gælder for medarbejdere ansat af menighedsråd, stiftsadministrationer og folkekirkens uddannelsesinstitutioner samt for præster ansat i et pastorat. Formålet er at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø præget af trivsel, tillid og samarbejde, hvilket er afgørende for velfungerende arbejdspladser.

Ved medarbejdermøderne involveres medarbejderne, når der skal træffes centrale beslutninger. Medarbejdermøder er ikke et beslutningsforum, men et dialogforum, hvor man ikke skal blive enige, men give alle deltagere mulighed for at bidrage med deres synspunkter.

Information fra arbejdsgiver

Den folkekirkelige arbejdsgiver skal informere om:

A) Den folkekirkelige arbejdsplads’ seneste udvikling og den forventede udvikling i aktiviteter og i den økonomiske situation.

B) Den folkekirkelige arbejdsplads’ aktuelle situation og forventede udvikling med hensyn til struktur og beskæftigelse.

C) Andre beslutninger, der kan føre til betydelige ændringer i arbejdets tilrettelæggelse og medarbejdernes ansættelsesforhold.

D) Forventede beslutninger vedrørende udbud, genudbud og udlicitering.

E) Information skal gives så tidligt og med et så passende indhold, at der kan gennemføres en grundig drøftelse på medarbejdermøderne.

Opgaver, der skal drøftes

I forlængelse af tidligere bekendtgørelse på området og som følge af andre aftaler og EU-direktiver skal der på medarbejdermøder drøftes følgende:

A) Overvejelser om lokalespørgsmål, inventar- og maskinanskaffelser

B) Arbejdspladsvurdering – herunder status på eventuelle udarbejdede handlingsplaner

C) Den årlige arbejdsmiljødrøftelse, jf. reglerne i arbejdsmiljølovgivningen

D) Kompetenceudvikling

E) Forskelsbehandling

F) Ligebehandling

G) Medarbejdertilfredshed

H) Arbejdsrelateret stress

I) Krænkende handlinger

For medarbejdere, der er ansat af et menighedsråd, skal følgende opgaver desuden drøftes:

A) Sognets overordnede profil og løsning af sognets opgaver, herunder planlagte gudstjenester og møder m.v.

B) Sammenhængen mellem sognets opgaver og personalepolitikken i det omfang den foreligger.

C) Menighedsrådets budget og regnskab, herunder den overordnede prioritering.

D) Overvejelser om påtænkte bygge- og istandsættelsesarbejder.

Medarbejdermødets struktur

Medarbejdermøder skal afholdes regelmæssigt og tilrettelægges i henhold til en forretningsorden, der fastlægges af menighedsrådet. Inden menighedsrådet godkender forretningsordenen, skal den drøftes på et medarbejdermøde.

Forretningsordenen skal blandt andet indeholde bestemmelser om antallet af møder, indkaldelsesprocedurer, mødeform og evaluering af medarbejdermøder. Det er kontaktpersonen eller dennes stedfortræder, der indkalder til medarbejdermødet.

Indkaldelse til møderne skal ske med minimum 14 dages varsel og indeholde en foreløbig dagsorden.

Valg af medarbejderrepræsentant

På medarbejdermøderne skal der vælges en medarbejderrepræsentant til menighedsrådet. Valget skal finde sted i henhold til den til enhver tid gældende lovgivning og gælder for ét år ad gangen. Det skal fremgå af forretningsordenen, hvornår og hvordan valget foregår.

Regnes som arbejdstid

Den tid, du bruger på at deltage i medarbejdermødet, tæller som almindelig arbejdstid. Du har også ret til time- og dagpenge samt befordringsgodtgørelse – efter de regler, som er aftalt mellem Finansministeriet og centralorganisationerne.

Ekstraordinære medarbejdermøder

Udover de ordinære medarbejdermøder kan der indkaldes til ekstraordinære møder med henblik på opfyldelse af aftalens bestemmelser om information og drøftelse. Det skal beskrives i forretningsordenen, hvem medarbejderne skal rette anmodningen til, når de ønsker et ekstraordinært medarbejdermøde.

Det kan aftales ekstraordinære medarbejdermøder, når:

A) Mindst én præst og én medarbejder uanset ansættelsesform, beskæftigelsesgrad og varighed ønsker det.

B) Mindst to præster i sognet ønsker det.

Ekstraordinære medarbejdermøder kan af den folkekirkelige arbejdsgiver indkaldes med kortere varsel end 14 dage.

For mere information og vejledninger kan du se folkekirkensintranet.dk

Vil du vide mere? Læs hele aftalen her

Relaterede nyheder